اسپیس بلاگ | موزیک بلاگ


گلوتاتیون

مارک هایمن به گلوتاتیون، لقب تمام آنتی اکسیدان ها را داده است و این در حالیست که این موضوع یکی از پرطرفدارترین موضوعات در حوزه سلامت و پزشکی امروز است.

بیش از ۱۳۹،۰۰۰ مقالات علمی بررسی شده از سوی “gloota-thigh-own” به این مولکول قدرتمند پرداخته اند و کارشناسان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که میزان کمبود شدید گلوتاتیون در بدن افراد اغلب به دلایل زیر است:

  • پیری
  • عفونت
  • استرس مزمن
  • صدمات
  • سموم محیطی
  • مصرف غذاهای ناسالم
  • مصرف غذاهای اصلاح شده ژنتیکی
  • مصرف شیرین کننده های مصنوعی
  • استفاده بیش از حد از آنتی ‌بیوتیک ‌ها
  • و پرتودرمانی که امروز به راحتی برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

گلوتاتیون چیست؟

گلوتاتیون دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟ گلوتاتیون (GSH) یک پپتید متشکل از سه اسید آمینه اساسی است که نقش مهمی در بدن ایفا می کند.

پژوهشگران بر این باورند که گلوتاتیون برای سلامت ما بسیار ضروری است و سطح GSH در سلول ‌های ما یک پیش ‌بینی ‌کننده است که نشان می ‌دهد چقدر عمر خواهیم کرد!

برخی از کاربردهای GSH در بدن، عبارتند از:

  • ارتباط با داروها برای هضم بیشتر آن ها
  • یک کوآفکتور (مولکول کمکی) برای برخی از آنزیم های مهم از جمله گلوتاتیون پراکسیداز است که شما را از آسیب اکسیداتی حفظ می کند.
  • در پروتئین پیوند دی سولفید دخیل است (که برای تکامل حیات یک سوم از تمام پروتئین های انسانی حیاتی است)
  • پراکسید ها را کاهش می دهد (سفید کننده های طبیعی که برای بدن مضر هستند)
  • مشارکت در تولید لورکوزن (مولفه حیاتی برای واکنش های التهابی و حساسیت)
  • به کبد کمک می کند که چربی را قبل از صفرا دفع کند.
  • متیل گلیکسال که یک سم تولید شده به عنوان محصول جانبی متابولیسم است را دفع می کند.
  • آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) را بهبود می دهد.

در پزشکی مدرن، چندین کاربرد دیگر از گلوتاتیون نیز وجود دارد. تزریق گلوتاتیون گاهی برای جلوگیری از اثرات جانبی سمی شیمی ‌درمانی و همچنین برای برخی موارد ناباروری مردان ارایه می‌ شود. استفاده از گلوتاتیون داخل وریدی برای روشن شدن پوست یکی دیگر از کاربردهای آن است، اما شواهد موجود برای حمایت از این کاربرد کم است.

فواید سلامتی گلوتاتیون چیست؟

علاوه بر کمک به این توابع حیاتی در بدن، لیست مزایای گلوتاتیون به شرح زیر است:

  • نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند
  • بهبود عملکرد سلول T که برای سیستم ایمنی قوی حیاتی است
  • کمک به پیش گیری از مقاومت در برابر دارو
  • محافظت از بدن در برابر سموم محیطی
  • مانع پیشرفت سرطان می شود

علائم کمبود گلوتاتیون چیست؟

اگرچه موسسه ملی سلامت (NIH) هنوز ادعا می‌ کند که فقر GSH یک بیماری نادر است اما تعداد رو به افزایشی از منابع معتبر وجود دارد که ادعایی کاملا برعکس این را دارند.

کمبود گلوتاتیون می تواند یک بیماری ملایم، متوسط یا شدید باشد که بستگی به هر مورد خاص دارد.

برخی از نشانه‌ ها و علائم این کمبود می ‌تواند کم‌ خونی، تجمع بیش از حد اسید در بدن (متابولیک اسیدوز)، عفونت‌ های مکرر و علائم ناشی از مشکلات مغز ( شامل تشنج، اختلال فکری و از دست دادن هماهنگی ) باشد.

به دلیل نقش گلوتاتیون در پیشگیری و درمان بیماری ها، من توصیه می کنم که پیشگیرانه عمل کرده و روشی صحیح برای افزایش سطح گلوتاتیون در پیش بگیرید.

چه غذاهایی حاوی مقدار بالای گلوتاتیون است؟

غذاهای خاصی که به طور طبیعی غنی از GSH باشند وجود ندارد، اما غذاها و مکمل هایی هستند که برای تقویت گلوتاتیون در بدن شناخته شده اند. اساسا، اگر شما به طور منظم از این ۹ غذا و مکمل‌ غذایی را برای رسیدن به اهداف کلی سلامتی خود استفاده کنید، از مزایای طبیعی گلوتاتیون نیز بهره‌ مند خواهید شد. این یک بازی دو سر برد است.

  1. خار شیر (خار مریم) یا Milk Thistle

قرن هاست که خار شیر در طب سنتی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می ‌گیرد و از مدت ‌ها پیش به عنوان یک درمان برای اختلال عملکرد ایمنی مورد تحسین واقع شده‌ است. به طور خاص، سیلیمارین، یک مجموعه منحصر به فرد فلاونوئید مشتق شده از گیاه شیر است که برای آسیب کبدی و بیماری مجاری صفراوی استفاده شده است.

طبق گفته دانشمندان، راز مربوط به مهارت درمان خار شیر ، توانایی آن برای افزایش GSH است. در واکنش به افزایش سطح گلوتاتیون در موش ‌ها، کشف شد که خار شیر می ‌تواند به حفظ کبد از مسمومیت در حضور مصرف الکل که باعث کاهش گلوتاتیون می شود، کمک کند.

  1. پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر با افزایش سیستئین که کمک می کند تا گلوتاتیون دوباره بازسازی شود، گلوتاتیون را ذخیره می کند.

بر اساس مطالعات اخیر، پروتئین آب پنیر مکملی ایده آل است که به طور طبیعی گلوتاتیون را افزایش داده و برای مبارزه با سرطان، تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم و کاهش اشتها نیز موثر واقع می شود.

خریدن نوعی پروتئین آب پنیر که غنی از گلوتاتیون باشد نکته بسیار مهمی است. از خرید پروتیین آب ‌پنیری که فرآوری و یا ایزوله شده، اجتناب کنید. باید به دنبال پروتیین آب ‌پنیری باشید که از شیر بز علف خوار به دست آمده باشد، چرا که در این صورت هم طبیعی و ارگانیک است و هم عاری از آفت ‌کش‌ ها، هورمون ‌ها، ارگانیسم‌ های اصلاح ‌شده ژنتیکی شیرین کننده های مصنوعی و عاری از گلوتن است.

  1. غذاهای سولفوردار یا گوگردی

از اواسط دهه ۱۹۹۰، یک واقعیت ثابت شده است که وقتی مصرف اسید آمینه سولفوریک کافی نباشد، غلظت GSH کبد و ریه ها بسیار کاهش می یابد. این یکی از دلایلی است که من توصیه می کنم باید سبزیجات چلیپایى که غنی از سولفور هستند، به عنوان بخش مهمی از هر گونه رژیم سلامتی طبیعی باشد.

این موارد عبارتند از:

  1. NAC

عصاره N- acetyl cystein به عنوان یک آنتی اکسیدان مشتقی از اسید آمینه ی سیستئین است که با افزایش گلوتاتیون به کاهش شدت و تکرر حملات تنفسی و رقیق شدن خلط کمک می‌ کند و در نتیجه به عنوان یک درمان موثر آسم عمل می ‌کند.

در واقع NAC یکی از مکمل هایی است که GSH را افزایش می دهد و اخیرا در درمان اختلالات عصبی مثل اعتیاد، رفتارهای وسواسی، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی به شدت موثر بوده‌ است. توصیه می شود روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون میلیگرم از این مکمل مصرف کنید.

  1. آلفا لیپوئیک اسید (α-Lipoic Acid)

اسید لیپوئیک کمک می کند تا سطح GSH که با هر گونه فعالیت های سیستم ایمنی تخریب می شود، به حالت عادی برگردد. در واقع، این بخشی از برنامه معکوس طبیعی دیابت است. تنها ۳۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی گرم اسید آلفا لیپوئیک روزانه به حساسیت انسولین کمک می کند و علائم نوروپاتی دیابتی را کاهش می دهد. همچنین نشان داده است که از نظر بالینی این مکمل می تواند وضعیت گلوتاتیون خون را بازگرداند و عملکرد لنفوسیتها در بیماران اچ آی وی / ایدز را بهبود بخشد.

  1. مواد مغذی متیلاسیون (ویتامین B6، B9، B12 و بیوتین)

به گفته دکتر مارک هایمن، مواد مغذی متیلاسیون “شاید مهمترین عامل برای تولید گلوتاتیون در بدن باشند.”

بهترین راه طبیعی حفظ کردن ترکیبات متیلاسیون در سطوح بهینه این است که به سادگی غذاهای سرشار از فولات را بخورید.

  • نخود ½ فنجان: ۵۵۷ میکروگرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • جگر – ۳ اونس: ۲۲۱ میکروگرم (۵۵٪ DV)
  • لوبیا پینتو – ½ فنجان: ۱۴۶ میکروگرم (۳۷٪ DV)
  • عدس – ½ فنجان: ۱۷۹ میکروگرم (۴۵٪ DV)
  • اسفناج – ۱ فنجان: ۵۶ میکروگرم (۱۴٪ DV)
  • مارچوبه – ½ cup: 134 میکروگرم (۳۳٪ DV)
  • آووکادو – ½ فنجان: ۶۱ میکروگرم (۱۵٪ DV)
  • چغندر – ½ فنجان: ۶۸ میکروگرم (۱۷٪ DV)
  • لوبیا چشم بلبلی – ½ cup: 112 میکروگرم (۲۸٪ DV)
  • کلم بروکلی – ۱ فنجان: ۵۷ میکروگرم (۱۴٪ DV)
  1. سلنیوم

سلنیوم به عنوان یک ضد اکسید کننده قوی عمل می کند و برای برای ایجاد GSH ضروری است.

از خیره این مواد غذایی سرشار از سلنیوم در یخچال تان مطمئن شوید:

  • آجیل برزیلی – ۱ اونس: ۵۴۴ میکروگرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • ماهی تن زرد باله – ۳ اونس: ۹۲ میکروگرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • ماهی هالیبوت پخته شده ۳ اونس: ۴۷ میکروگرم (۶۷٪ DV)
  • ساردین، کنسرو شده – ۳ اونس: ۴۵ میکروگرم (۶۴٪ DV)
  • بوقلمون بدون استخوان- ۳ اونس : ۳۱ میکروگرم (۴۴٪ DV)
  • گوشت گاو تغذیه شده با چمن – ۳ اونس: ۳۳ میکروگرم (۴۷٪ DV)
  • جگر گاو – ۳ اونس: ۲۸ میکروگرم (۴۰٪ DV)
  • جوجه – ۳ اونس: ۲۲ میکروگرم (۳۱٪ DV)
  • تخم مرغ – ۱ عدد بزرگ، ۱۵ میکروگرم (۲۱٪ DV)
  • اسفناج – ۱ فنجان: ۱۱ میکروگرم (۱۶٪ DV)
  1. ویتامین C و E

ویتامین C باعث افزایش گلوتاتیون در گلبول های قرمز و لنفوسیت ها می شود. ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان مهم است که با GSH برای جلوگیری از آسیب ناشی از اکسیژن انفعالی عمل می ‌کند و از آنزیم‌ های وابسته به گلوتاتیون محافظت می‌ کند.

بنابراین با هم‌ کار کردن ویتامین C و E به بازسازی گلوتاتیون کمک می ‌کنند و می ‌تواند به حفظ شما از هر بیماری کمک کنند. خوردن این غذاهای سرشار از ویتامین C و E باید در لیست غذایی ما باشد. آن ‌ها با هم به حفظ تعادل در سطوح بهینه کمک می ‌کنند به علاوه سیستم ایمنی بدن و عملکرد کلی بدن را افزایش می ‌دهند.

ویتامین C

  • پرتقال – ۱ عدد بزرگ: ۸۲ میلی گرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • فلفل قرمز خرد شده، خام – ½ فنجان: ۹۵ میلی گرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • کلم – ۱ فنجان: ۸۰ میلی گرم (۱۳۴٪ DV)
  • بوته برزیلی پخته شده – ½ فنجان: ۴۸ میلی گرم (۸۰٪ DV)
  • کلم بروکلی پخته شده – ½ فنجان: ۵۱ میلی گرم (۱۰۷٪ DV)
  • توت فرنگی – ½ فنجان: ۴۲ میلی گرم (۷۰٪ DV)
  • گریپ فروت – ½ فنجان: ۴۳ میلی گرم (۷۱٪ DV)
  • میوه گواوا – ۱ عدد : ۱۲۵ میلی گرم (بیش از ۱۰۰٪ DV)
  • کیوی – ۱ قطعه: ۶۴ میلی گرم (۳۳٪ DV)
  • فلفل سبز خرد شده ½ فنجان: ۶۰ میلی گرم (۱۰۰٪ DV)

ویتامین E

  • بادام – ۱ اونس: ۷.۳ میلیگرم (۲۷٪ DV)
  • اسفناج – ۱ دسته: ۶.۹ میلی گرم (۲۶٪ DV)
  • سیب زمینی شیرین – ۱ قاشق غذاخوری: ۴.۲ میلی گرم (۱۵٪ DV)
  • آووکادو – ۱ عدد کامل: ۲.۷ میلی گرم (۱۰٪ DV)
  • جوانه گندم – ۱ اونس: ۴.۵ میلی گرم (۱۷٪ DV)
  • دانه آفتابگردان – ۲ قاشق غذاخوری: ۴.۲ میلی گرم (۱۵٪ DV)
  • روغن نخل – ۱ قاشق غذاخوری: ۲.۲ میلی گرم (۱۱٪ DV)
  • قارچ صدفی خوراکی- ۱ فنجان : ۲ میلی گرم (۷٪ DV)
  • ماهی قزل آلا – ۳ اونس: ۲ میلی گرم (۷٪ DV)
  • روغن زیتون – ۱ قاشق غذاخوری: ۲ میلی گرم (۷٪ DV)
  1. جگر گاو

جگر گاو نه تنها در فهرست غذاهای سرشار از سلنیوم قرار دارد، بلکه نشان داده شده که تولید سلنیوم و گلوتاتیون را بهتر از مکمل ها افزایش می دهد. مطالعات حاکی از آن است که از آنجا که ارزش غذایی گوشت گاو در کبد آن متمرکز می شود، خوردن جگر گاو راهی بسیار موثر برای افزایش سطح گلوتاتیون است.

به علاوه اینکه سطوح سلنیوم در گوشت گاو و در کبد گاو، بسیار بیشتر از مکمل ‌ها است. به منظور افزایش تولید سلنیوم و گلوتاتین، توصیه ما به شما استفاده از جگر گاو خشک شده و یا خام با کیفیت بالا است.

گلوتاتیون: عامل ضد سرطان؟

یکی از نقاط امیدبخش تحقیق GSH ، نقشی است که در سرطان ایفا می‌ کند. تحقیقات مهمی که در سال ۲۰۰۴ در بیوشیمی سلولی منتشر شد، نشان می دهد که “با دادن مقاومت به تعدادی از داروهای شیمی درمانی” ، افزایش سطح گلوتاتیون در سلول های تومور قادر به محافظت از چنین سلول هایی در مغز استخوان، پستان، روده بزرگ، حنجره و ریه می باشد.

عکس نیز صادق است. طبق گفته محققان ایتالیایی دانشکده پزشکی تجربی، کمبود GSH باعث می ‌شود که سلول ‌ها در برابر استرس اکسیداتیو که به رشد سرطان کمک می‌ کند ، آسیب ‌پذیر باشند. در حقیقت، شمار فزاینده ‌ای از محققان در حال حاضر افزایش بیماری ‌های عصبی و سرطان را به فقر گلوتاتیون نسبت می ‌دهند.

همانطور که محققان به بررسی این پدیده ادامه می ‌دهند، در واقع کشف کرده‌ اند که GSH یک عامل ضد سرطانی قوی‌ تر نسبت به آنچه قبلا پیش ‌بینی شده ‌بود، می ‌باشد. به گفته جرمی اپلتون، رئیس بخش تغذیه دانشگاه ملی پزشکی Naturopathic در پورتلند، اورگون:

اگر به وضعیت افرادی که مبتلا به سرطان، ایدز و یا دیگر بیماری ‌های بسیار جدی هستند، نگاه کنید متوجه می شوید که بیماری شان اغلب به فقدان گلوتاتیون برمی گردد. دلایل این موضوع کاملا درک نشده اند، اما ما می ‌دانیم که گلوتاتیون برای حفظ سلامت درون سلولی بسیار مهم است.

از آنجا که هیچ ‌کس مطمئن نیست چرا GSH در این بیماران کاهش ‌یافته است و چرا در مبارزه با سرطان بسیار موثر است، برخی فواید سلامتی آن را زیر سوال می ‌برند. برخی حتی ادعا می‌ کنند که گلوتاتیون می‌ تواند به شما آسیب برساند.

گلوتاتیون به طور طبیعی توسط سلول های ما ساخته می شود، هیچ سابقه ای از اوردوز افراد در هنگام تکمیل از منابع طبیعی وجود ندارد. با این حال، آزمایش‌ های بالینی یکی از عوارض جانبی محتمل را برجسته می‌ کند، و آن این است که ممکن است مجاری هوایی افراد مبتلا به آسم را با تنفس از طریق یک نبولایزر منقبض کند.

همچنین لازم به ذکر است که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چگونه بدن به یک مکمل ترکیبی گلویتاتین پاسخ دهد و در حال حاضر هیچ دوز استانداردی برای آن جود ندارد. توصیه ما به شما این است که با ۹ منبع طبیعی سطح گلوتاتیون را افزایش دهید و از موارد مصنوعی صرف نظر کنید.

درباره : دیگر